Tenk deg et polut­salg som ikke var delt opp i kate­go­rier! Du hadde gått ut med ufor­rettet sak. Banna bein. Hjernen din handler ut fra tyde­lige kate­go­rier, ikke bare på polet, men alltid. På polet har de skjønt at kundene tar valg og handler ut fra tyde­lige kate­go­rier – og på polet er det flust av kate­go­rier.

Rødvin, hvitvin, rosé, hetvin, dessertvin, pappvin, alko­hol­fritt, økolo­gisk, grønn vin, boks … Fransk, itali­ensk, spansk , tysk, Cali­fornia, Piemonte, Napa Valley, Chilensk, Sør Afri­kansk … Cava, musse­rende og champagne. Billig eller dyr eller passe. Og brennevin … Brunt og hvit. Pjuu …

Du har sikkert favo­ritter … Alle har det. Men, før du kommer inn på polet har du først valgt ut kate­go­riene. Du skulle kanskje ha: En perlende vin til vor drink, en hvit til aspar­ge­sene, en rød til kjøttet og en port til osten. Og en gin og en whisky til drin­kene – og … oi dæven … må ikke klemme brunt til kaffen.

Tenk at du har arvet et destil­leri. (Lucky you!) Og, dette skal jo brukes. Tjene penger, først og fremst. Hva med å lansere en ny akevitt? Det finnes jo så mange akevitter alle­rede (på polet er det 222 stk … ) – og en ny en burde ha alle sjanser. En cool flaske og tøff etikett ville nok gjøre susen. Det finnes brun akevitt og det finnes blank. Det finnes norsk, dansk og svensk. Din må være norsk. Norsk brun eller norsk blank. Norsk akevitt er alle­rede delt i løse kate­go­rier. Velg en:

Matka­te­go­rien: Rakfisk, jule­ake­vitt (bombe … ) og somme­rake­vitt, fjølmat, får-i-kål, laks og pinne­kjøt­take­vitt … Andre muntre kate­go­rier er bla: Tempo Corvette akevitt (det var en moped på 50-tallet), Ækvator, Moskus og Bad Santa … Så forsøker vi videre med å påføre akevitten en person­lighet. Og, da har vi: Varg Veum, Harald Jensen, Thor Heyer­dahl, Halvor Heuchs, Roald Amundsen … (legg merke til at det ikke er en eneste dame … )

Tror du, med hånden på hjertet at akevitten: Tramp i Klaveret, eller Himkok blir vinnere, på sikt? Folk liker jo ikke akevitt en gang – bort­sett fra til jul, da må vi liksom like akevitt. La meg gjette, og påstå at kun 1 av 10 faktisk liker akevitt og til og med drikker det, innimellom.

Det er liksom ikke akevitt man byr folk på, hvis vi får uanmeldt besøk. ”Vil du ha en kopp kaffe eller kanskje et glass Taffel blank? Eller hva med en skvett Døla­hest?” Nei, akevitt er til mat – ofte rar mat. Mat folk aldri spiser midt i uka …

Terje Børresen, brandboka, SocialPilotTilbake til destil­le­riet. Din akevitt skal ha posi­sjon som leder eller utfordrer i en eksis­te­rende kate­gori – eller etab­lere en ny. Folk orien­terer seg i kate­go­rier, ikke i konsepter, skjønner du. Hvordan går du frem? I boken min – ”En prak­tisk arbeidsbok som gjør det enklere å bygge merke­varer” finner du oppskriften. Ikke på akevitt, men på hvordan du skal kunne vinne plass i folks hoder og i en even­tuell akevitt­ka­te­gori, og ikke minst hvordan du skal fortjene plass i polets hyller (fordi alt dreier seg om distri­bu­sjon). Eller hvorfor du raskest mulig burde selge destil­le­riet, og holde deg til øl fra nå av …

Du bestiller boken her: www.socialpilot.no/brandboka. Den koster 399,-